De eerste weken Monash/Lysterfield - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Angela Wieringa - WaarBenJij.nu De eerste weken Monash/Lysterfield - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Angela Wieringa - WaarBenJij.nu

De eerste weken Monash/Lysterfield

Door: Angela Wieringa

Blijf op de hoogte en volg Angela

04 November 2018 | Australië, Melbourne

Zo, de eerste 3 weken zitten alweer op! En eindelijk ook de tijd gevonden voor een update.
Mijn onderzoek is in samenwerking met de onderzoeksgroep van Anne Peters, een Nederlandse die voor Monash University werkt. Ik heb haar en de groep meteen de 2e dag na aankomst ontmoet. Hele aardige mensen en veel informatie binnen gekregen met toen nog een jetlag-hoofd. Ik heb mijn eigen bureau waaraan ik kan werken. Dus had meteen de instelling van elke dag naar de uni, daar werken, meteen in het goeie ritme komen. Op zich geen straf, want de campus is prachtig! Er zitten veel faculteiten bij elkaar en elk gebouw ziet er weer anders uit maar alles staat wel dichtbij elkaar zodat het heel veel sfeer heeft (daar kan Zernike 'campus' nog wat van leren). Mijn faculteit zit aan de Rainforest Walk, en ja, het lijkt echt alsof je door het regenwoud met paden loopt. De campus heeft naast de verschillende faculteiten en studenten complexen ook sport faciliteiten, een student centre met eettentjes, een bioscoop, reisbureau, theater en nog veel meer. Maar ook een klein natuurreservaat! Daar heb ik voor het eerst van dichtbij Rainbow lorikeets (papegaaitjes) gezien, zo cool! Dus als ik even toe ben aan een pauze, kan ik mooi over de campus struinen.
De eerste week ben ik ook meteen naar het park gegaan waar ik mijn onderzoek ga doen, Lysterfield Park. Dit park is gelegen op een berg, waarvan je over een groot gedeelte van Melbourne uit kan kijken. En de natuur daar overstijgt weer eens mijn verwachtingen, zo prachtig! Overal hoor je vogels fluiten en soms moet je oppassen dat je niet op een kangaroo stapt omdat ze in de bosjes liggen te chillen! Gelukkig is de soort die in het park voorkomt (Eastern grey kangaroo) niet agressief. Wel hebben we van tevoren een risk assessment gehad over slangen en spinnen, help! Maar toen ik vroeg of er vaak mensen worden gebeten, zei Anne dat zij in al haar jaren van onderzoek niemand kent die ooit gebeten is, pfieuw.
We gingen natuurlijk ook op zoek naar de vogelsoort die ik ga onderzoeken. Omdat er al zo lang onderzoek naar wordt gegaan, zijn alle territoria in kaart gebracht en was het niet moeilijk ze te vinden. Maar ik had wel ietsje spijt dat ik deze soort moet gaan onderzoeken, want ze zijn HYPER! Het was de bedoeling dat ik met een verrekijker de kleurringen op de poten ging aflezen om individuen te onderscheiden. Maar als die krengen van hot naar her vliegen, is dat nog een hele uitdaging. Al werd ik wel gerustgesteld dat het oefening vergt en dat ik zometeen ze zonder moeite kan identificeren... juist.. Ze zijn wel heeeel mooi en cool. Het vrouwtje is bruin met koper rond de ogen en snavel en een lichte buik. De mannetjes hebben een zwarte kop met plekken van niet-normaal-fel-lichtblauw op hun kop, wangen en nek.
Die kleuren moet ik zien te nabootsen op 3D geprinte modellen. Want ik ga namelijk kijken of mate van rui, oftewel aantrekkelijkheid, invloed heeft op het gedrag van de echte vogels, als de 3D modellen worden gepresenteerd bij het nest. Hierbij heb ik vier categorieën: 1. half blauw/zwarte man, 2. helemaal blauw/zwarte man, 3. blauw/zwarte man + geel bloemblad (wat die mannetjes gebruiken tijdens het versieren van de vrouwtjes) en 4. een controle model van een grey fantail (die geen reactie zou moeten uitlokken). Die kleuren nabootsen van hoe die vogels het zien wordt nog een hele klus, want de kleuren moeten ook UV uitstralen. Hiervoor moet ik met veel trial-and-error kleurcombinaties vinden die het meest overeen komen met de real-deal, dat wordt nog wat.. Maar ik weet dat het in het verleden ook is gelukt, dus ik heb goeie hoop!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 18 Okt. 2018
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 2623

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 01 Februari 2019

Vogelspotten Down Under

Landen bezocht: